Zadanie úlohy:
Zrealizujeme nasledujúci jednoduchý projekt. Na papieri sa bude pohybovať loptička, ktorá sa pri náraze do stien papiera odrazí. Dvoma posúvačmi budeme meniť jej rýchlosť a smer. Pri svojom pohybe bude zanechávať čiaru rôznej hrúbky a farby.
Potrebné vedomosti:
• základné príkazy pre kreslenie s korytnačkou dopredu (do) vpravo (vp), vľavo (vľ), vzad (vz)
• príkazy opakuj (op), opakujStále, čakaj
• procedúra každých, nechPozadie (nechPoz) a nechSmer
• objekt posúvač a papier
• nastavenie typOblasti, typ oblasti sOdrazom, autoŤahanie
Cieľ:
Ukázať vytváranie a funkciu posúvačov v projektoch. Vedieť zmeniť tvar korytnačky, správne používať príkaz čakaj a použiť procedúru každých.
Teória:
Posúvače sú názorné súčiastky či pomôcky na zadávanie a vyjadrovanie hodnôt premenných, nastavení a pod. Keď vytvárame alebo upravujeme posúvač, môžeme určiť jeho minimálnu a maximálnu hodnotu, počiatočnú hodnotu, jeho veľkosť, farbu pozadia (prípadne jeho priesvitnosť), jeho smer (vodorovný alebo zvislý), jeho poznámku, polohu a správanie (udalosti, objektové premenné a procedúry) a ďalšie nastavenia. Korytnačky majú svoj tvar. Zmeniť tvar korytnačky je jednoduchý, no efektívny trik. Tvarmi korytnačiek sú obrázky – grafické údajové objekty v Imagine. Každý obrázok predstavuje určitú sériu záberov a každý záber obsahuje jednu, alebo niekoľko fáz. Príkaz čakaj slúži na spomalenie korytnačky, bez jeho použitia nám niektoré príkazy bežia príliš rýchlo. Na to, aby sa v Imagine dialo niečo dokola, ale s prestávkami medzi oboma zmenami použijeme základný príkaz každých. Typ oblasti určuje pre každú korytnačku, ako sa má správať, keď narazí na okraj svojej oblasti. Typ sOdrazom – korytnačka sa vždy odrazí od okraja svojej plochy a pokračuje v pohybe opäť vnútri. Riadiaci príkaz opakujStále opätovne vykonáva zadané inštrukcie donekonečna. Procedúra nachPozadie určuje obsah pozadia papiera. Ak je autoŤahanie nastavené na hodnotu áno, korytnačku môžeme ťahať myšou po ploche (ale iba v rámci jej miesta). Ak je v tom čase jej pero zapnuté, bude pri ťahaní kresliť čiaru. Príkazom nechSmer nastavíme nový smer korytnačky bez ohľadu na smer, v ktorom je práve otočená.